Psikolojik Tedavi Ne Kadar Sürer?

İnsanların akıl ve ruh sağlığı psikiyatri tıp dalının konusudur. Ruh sağlığı çok geniş, uçsuz bucaksız bir alandır. Tanımlanmış hastalıklar, kişilik bozuklukları, geçici problemler olsa da bunlar herkeste aynı şekilde seyretmeyebilir. Tedaviler kişinin özel durumu tespit edilerek ve kişiye özel olarak belirlenir. Tedavi için kullanılan başlıca iki yöntem terapi ve ilaç tedavileridir.

Kişiye özel tedaviler uygulandığı için tedavilerin ne kadar süreceği konusunda bir genelleme yapmak mümkün değildir. Kişinin genetik özellikleri, yaşı, kimliği, yaşadığı travmalar, çevresel koşulları, tedavi için kimden ve ne kadar destek alabildiği ve daha birçok konu tedavi şeklini ve süresini etkiler. Hastanın tedavi olmak isteyip istememesi de çok önemli bir kriterdir.

Psikiyatrik Hastalıklar Ömür Boyu Sürer mi?

Psikiyatrik hastalıkların ömür boyu sürdüğüne dair toplumda oluşmuş bir kanaat vardır. Ancak bu yargı yanlıştır. Psikiyatrik hastalıkların büyük bir kısmı tedavi edilebilir ve çoğunlukla tekrarlanmaz. Ömür boyu sürdüğü bilinen tek hastalık şizofrendir. Majör depresyon gibi hastalıklar da bazı kişilerde ömür boyu sürebilir ancak bu durum depresyonun tedavi edilebilir olduğu gerçeğini değiştirmez. Tedavi sürecini kısaltmak için ilaç tedavisi yanında psikoterapi uygulamalarına da yer verilmesi doğru olacaktır.

Psikiyatrik Tedaviler Ayakta Yapılabilir mi?

Psikiyatrik tedavilerin büyük çoğunluğu ayakta tedavi edilir. Bu tedavi yönteminde hastanın sürekli olarak psikiyatri ünitesinde bulunması gerekmez. Genellikle haftalık periyotlarla hasta doktorunu ziyaret eder, bu ziyaretlerde terapi uygulanabilir. İlaç tedavisinin gidişatı takip edilir.

Ayakta yapılan psikolojik tedavi çeşitlerine şu örnekler verilebilir:

• Kişisel psikoterapiler,
  • Grup tedavileri
  • Çift ve aile terapileri
  • Ergenlik sorunları tedavileri
  • İlaç tedavileri
  • Destek tedavileri
  • Psikosomatik hastalıkların tedavileri
  • Online psikolog ile online terapi çözümleri

Ayakta tedavi edilen hastalıkların tedavi süresinin ömür boyu sürmediği genel olarak söylenebilir.

Yatarak Tedavi Yöntemi

Psikolojik rahatsızlıkları nedeniyle kişinin kendine ya da başkalarına zarar verme riski varsa yatarak tedavi tercih edilir. Hasta halüsinasyon görüyorsa, ruhsal bozuklukları çok şiddetli ise, kendi ihtiyaçlarını gideremeyecek durumdaysa, zarar verme eğilimindeyse bu seçenek değerlendirilir. Bazen tedavi sürecinin hızlanması ve sağlıklı yürütülmesi için hasta kendi yatmayı tercih eder. Bazen de hastanın tercihine bakılmaksızın yatış işlemleri yapılır.

Yatarak tedavi edilen hastalarda şu tedavi yöntemleri uygulanabilir:

• Bireysel olarak uygulanan psikoterapi ve danışmanlıklar
  • Grup tedavileri
  • Psikosomatik tedaviler. Bunlar psikolojik problemler nedeniyle ortaya çıkan fiziksel problemlerin tedavisidir.
  • Tıbbi gözetim altında tutulma
  • Tamamlayıcı tedavi yöntemleri. Bunlar doğru nefes alma egzersizi gibi yöntemlerdir.
  • Uğraşı tedavileriyle verilen destekler

Kişiye ve hastalığa uygun tedavi yöntemlerinin kullanılması tedavi sürecinin en kısa sürede ve en sağlıklı şekilde tamamlanmasına yöneliktir.

Tedavilerin Tamamlanması Önemlidir

Bazen hastalar ve yakınları tedavi sürecinde hastalığın iyileştiğin, düşünerek tedaviyi devam ettirmeye gerek görmez. İlaç tedavisi bırakılır ya da terapilere devam edilmez. Tedavinin kesilmesi aslında henüz iyileşmemiş olan hastalığı tekrarlamasına yol açar. Çoğunlukla da ilkine göre tedavi daha uzun sürer.

Bu nedenle doktorun yönlendirmelerine mutlaka uyulmalı, hastalık tamamen ortadan kalkmadan tedavi bırakılmamalıdır. İlaç tedavilerin bırakılma süreci önemli bir dönemdir ve mutlaka doktor kontrolünde olmalıdır. Tedavinin yarım bırakılması durumunda hastalık kronikleşebilir ve daha uzun tedavilere ihtiyaç duyulur.