Depresyon Testi Nasıl Yapılır?

Beck ve arkadaşları tarafından 1961’de yayınlanan depresyon testi, depresyonun özelliklerini ve belirtilerini değerlendirir. Geliştirilmesinden bu yana, farklı güncellemelerle farklı sürümlerin yayınlandığı bu test, 21 sorudan oluşur ve yaklaşık 10 dakika sürer. Testin sonucunda ise puanlama sistemi ile sunulur. Bu açıdan 24 ila 63 arasında bir puana sahip olan kişi, ileri düzeyde depresyona sahiptir. Ancak yine de uzman bir psikolog ile görüşerek bir sonuca varmak gerekir. Bunun yanı sıra depresyonun ne olduğu ve belirtilerin bilinmesi de önemlidir.

Depresyon Nedir?

Depresyon, sürekli ilgi kaybı ve üzüntüye neden olan bir duygudurum bozukluğudur. Bu durumdaki kişilerin duygu, düşünce ve davranışları etkilenir. Bunun sonucunda çeşitli duygusal veya fiziksel sorunlar ortaya çıkabilir. Kişiler, normal günlük aktiviteleri yapmakta zorlanabilir ve bu kişilere bazen hayat yaşamaya değmezmiş gibi görünebilir. Bu durum, anlık bir rahatsızlık hissi ve bir anda ortadan kalkabilecek bir sorun değildir. Depresyon, tedavi edilmesi gereken bir durumdur. Bu tedavi süreci bazı durumlarda uzun sürebilmektedir. Depresyonu olan çoğu kişi, ilaç tedavisi, psikoterapi veya her ikisinin kombinasyonu ile devam eden tedavi ile iyileşebilir.

Depresyon Belirtileri

Üzücü ve stresli olaylara üzülmek normaldir. Depresyonda üzüntü dışında duygunun başka boyutları da vardır. Bu nedenle depresyon ve üzüntü karıştırılmamalıdır. Depresyonun ana belirtileri ise aşağıdaki şekildedir:

-Sürekli üzüntü

-Günlük aktivitelere ilgi ve zevk kaybı

-İştahta değişiklikler

-Aşırı yeme

-İştahsızlık

-Uykuya dalma güçlüğü

-Sık uyanma

-Çok fazla uyuma

-Sürekli yorgun hissetme

-Konuşma ve yavaş hareketler

-Çaresiz hissetme

-Sürekli olarak suçlu hissetme

-Konsantrasyon kaybı

-Karar vermede güçlük

-İntihar düşünceleri

Depresyon tanısı için yukarıda sıralanan semptomların en az iki haftadır mevcut olması gerekir. Ayrıca tanı için depresyon ölçeği de uygulanabilir. Bunun için ise bipsikolog.com adresinden teste ulaşabilirsiniz.

Depresyon Tedavi Yöntemleri

Depresyon ile karşı karşıya olan çoğu insan için ilaç ve psikoterapi etkilidir. Erken evrelerde, doktor veya psikiyatrist semptomları hafifletmek için çeşitli ilaçlar reçete edebilir. Bununla birlikte, depresyonu olan birçok kişi bir psikiyatrist, psikolog veya psikoterapiden de yararlanabilir. Şiddetli depresyon, semptomlar düzelene kadar hastaneye yatmayı veya ayakta tedavi programına katılmayı gerektirebilir. Bunun yanı sıra depresyon tedavisi için sıklıkla Bilişsel Davranışçı Terapi uygulanır. BTD, temelde depresyona yol açan mantıksız düşünce kalıplarını ortadan kaldırmayı amaçlar. Bireyler, çocukluklarında yaşadıkları olumsuz deneyimlere dayalı olarak belirli kalıplar geliştirirler. Bu erken yaşamda oluşan şemalar, gelecekte tetikleyecekleri deneyimlerle depresyon şeklinde bilinç düzeyine yükselebilir. Buna ek olarak psikodinamik terapi de uygulanabilir. Bu terapide depresyondaki kişinin bilinçaltı çatışmaları, savunma mekanizmaları ve sağlam inançları incelenir. Amacı, depresif kişinin suçluluk ve değersizlik duygularının erken çocukluk dönemindeki travmatik deneyimlerden kaynaklanmasını sağlamaktır. Terapide, özellikle çocuklukta çözülmemiş davranış kökleri aranır.