Kış Depresyonu Belirtileri

Yorgunluk, uyku ihtiyacı, iştahsızlık, tatminsizlik gibi durumların yaşanması kış depresyonu olarak tanımlanabilir. Araştırmalar, hava koşullarının insanların ruh halini etkilediğini göstermiştir. Bahar her zaman mutlu ve enerjik ruh halini beraberinde getirir. Buna karşın sürekli bulutlu, karanlık ve kasvetli hava uyku dengesinin bozulmasına, yeme alışkanlıklarının değişmesine ve hatta ruh halinin değişmesine neden olabilir. Uzmanlar, psikolojik şikayeti veya hastalığı olmayan kişilerde kış depresyonunun görülebileceğine dikkat çekmektedir. Ayrıca uzmanlar, kış depresyonunda erken müdahalenin önemini ve uyku süresinin sınırlandırılması, diyetin ayarlanması ve düzenli güneş ışığı kullanılması gerektiğini vurgulamaktadır. Bu duruma ise, beynin sonbahardan kışa kadar güneş ışığının kaybolmasına verdiği tepkiden kaynaklandığı düşünülmektedir. Kış depresyonunun kandaki serotonin ve melatonin seviyelerindeki değişikliklerle ilişkili olduğu gösterilmiştir. Bu iki kimyasal, insanların uyku ve uyanma döngüsünü, enerjisini ve ruh halini düzenlemede etkilidir. Sonbahar ve kış mevsimlerinde, daha kısa günler, daha kısa gün ışığından yararlanma saati ve daha uzun karartma süreleri, daha yüksek melatonin seviyelerine ve daha düşük serotonin seviyelerine neden olur. Bu, depresyonun oluşması için gerekli biyolojik koşulları yaratabilir.

Kış Depresyonu Nasıl Geçer?

Kış depresyonu tedavisi için çeşitli yöntemler uygulanabilir. Fototerapi, kışın neden olduğu depresyonu tedavi etmek için uzun süredir kullanılmaktadır. Sabah 6 ile sabah 8 arasında, kış depresyonu olan kişilere özel bir spektral lamba kullanılarak 30 dakika ila 3 saat arasında yapay gün ışığı sağlanır. Bunun yanı sıra güneşli günlerden en iyi şekilde yararlanmak ve dışarıda yeterince ışık almak gerekir. Hava bulutlu olduğunda ise gün içinde uygun aydınlatma sağlanmalıdır. Ayrıca kış boyunca, zihinsel ve duygusal olarak tatmin edici ve eğlenceli aktiviteler planlamalısınız. Hayatınıza biraz fiziksel aktivite eklemek, moralinizi yüksek tutan hormonlar olan kendi endorfinlerinizin sentezine neden olur. Gerekirse tıbbi tavsiye ile ilaç tedavisinin yapılabileceği bilinmektedir. Hafıza zayıflığı veya kontrol kaybı yaşıyorsanız çok beklemeden profesyonel yardım almalısınız.

Kış Depresyonu Tedavisi

Kış depresyonu nasıl geçer sorusu için ilaç ve psikoterapi tedavileri uygulanabilir. Kış depresyonu olan bazı hastalar, özellikle şiddetli semptomları olanlar, antidepresanlardan büyük fayda sağlar. Antidepresanlar, ruh halini ve enerjiyi düzenleyen beyindeki serotonin ve diğer nörotransmitterler arasındaki dengeyi düzeltmeye yardımcı olur. Bu ilaçlar psikiyatristiniz tarafından reçete edilmeli ve izlenmelidir. Doktorunuz, her yıl tipik semptomlar ortaya çıkmadan önce antidepresan tedaviye başlamanızı ve semptomlar ortadan kalktıktan sonra bir süre tedaviye devam etmenizi önerebilir. Antidepresanların tamamen etkili olmasının birkaç hafta sürebileceğini unutmamalısınız. Ek olarak, sizin için en faydalı olanı ve en az yan etkiye sahip olanı bulmak için farklı ilaçlar denemeniz gerekebilir. Bunun yanı sıra psikoterapi, kış depresyonunu önlemeye veya en aza indirmeye yardımcı olur. Ayrıca genellikle depresyonla ilişkilendirilen izolasyon ve yalnızlık duygularının üstesinden gelmeye yardımcı olur. Bu sayede hastalar kış depresyonuyla baş etmenin sağlıklı yollarını öğrenirler.