Psikolojik Nefes Darlığı Nedir?

Psikolojik nefes darlığı belirtisi genellikle kalp krizi, kalp durması, boğulma veya diğer ciddi tıbbi problemler dolayısıyla kaygılara neden olur. Nefes darlığı, bir kişinin tam olarak nefes alamaması olarak tanımlanır. Nefes darlığı, nefes nefese kalma, nefes yetmemesi, nefes açlığı ve diğer semptomların yanı sıra daha önce kolayca çıkılabilen merdiven çıkarken nefessiz kalma gibi durumlarla da kendini gösterir. Ayrıca ani göğüs sıkışması ve dinlenme sırasında derin nefes alma ihtiyacı da bu hastalığın belirtileridir. Bazı durumlarda kişi nefes alsa bile rahat nefes alamadığını hissedebilir. Nefes darlığı ana şikâyeti psikolojik nedenlerle de ortaya çıkabilmektedir.

Anksiyete ve Nefes Darlığı İlişkisi

Anksiyete bozukluğu günümüzde en sık görülen ruhsal hastalık grubudur ve önemli belirtilerinden biri de nefes darlığıdır. Bu açıdan nefes darlığı, kaygıyla en yakın ilişkiye sahiptir. Kimi zaman kaygı, bastırılmış psikolojik çatışmanın bir ürünü olarak görülmektedir. Kaygı, huzursuzluk ve korku karışımı hoş olmayan bir duygusal durumdur. Bu açıdan temelde duygusal bir durum olsa da fiziksel ve davranışsal etkileri de vardır. Çarpıntı, nefes darlığı, terleme, titreme, baş dönmesi, kas ağrısı/gerginliği ve genişlemiş göz bebekleri fiziksel belirtilerdir. Bilişsel olarak feci düşüncelere, endişelere ve takıntılı düşüncelere neden olabilir. Davranışsal belirtiler arasında fiziksel huzursuzluk, zorlayıcı veya tekrarlayıcı davranışlar, yardım arama veya kaçınma (durum) sayılabilir. Bu açıdan anksiyete hastası olan kişilerde nefes darlığının görülmesi muhtemeldir.

Panik Atak ve Nefes Darlığı İlişkisi

Psikolojik kaynaklı nefes darlığı sorununa neden olan panik atak, yoğun ve gürültülü bir kaygı halidir. Ana semptomlar ani ataklardır. Panik atak sırasında duygusal, fiziksel ve bilişsel kaygı belirtileri gelişir. Çarpıntı, terleme, titreme, nefes darlığı, göğüs ağrısı, mide bulantısı, karın ağrısı, baş dönmesi, sersemlik, uyuşma, kontrol kaybı veya ölüm riski oluşabilir. Bazen insanlar kendilerini ve çevrelerini farklı görebilirler. Bu süreç ise genellikle yaklaşık 10-15 dakika sürer. Panik atağın önemli ve zor yönlerinden biri, tekrarlansa bile ataklara alışamamaktır. Yaşam sorunları ve kaygı faktörleri panik atakların başlamasını tetikler. Panik atak geçirenler hemen doktora başvurmalıdır. Çünkü çarpıntı ve nefes darlığı çoğu insanı korkutan belirtilerdir.

Psikolojik Nefes Darlığı Nasıl Geçer?

Birçok hasta nefes darlığı çektiğinde daha kötü hisseder. Bu durumlardan kurtulmak için bir an önce bir uzmana muayene olmak için gitmek gerekir. Hastalığı daha net tespit etmek ve tedaviye daha hızlı başlamak için hastanın semptomlarını iyi anlatması gerekir. Tüm olaylar ve semptomlar tedavi sürecini hızlandırmak için önemli konulardır. Psikolojik nefes darlığı belirtileri olan kişiler genel olarak ilaç kullanırlar. Böylece kötü düşüncelerden ve gereksiz kaygılardan arındırılarak daha huzurlu ve barışçıl hale gelebilirler. Tedavi yöntemleri arasında en etkili yöntem ilaç tedavisidir. Bunun yanı sıra bir psikoloğa başvurarak da bu durumun üstesinden gelmek mümkündür.