Psikoz Nedir? Psikoz Çeşitleri Nelerdir?

Psikoz nedir, çeşitleri nelerdir ve de tedavisi nasıldır gibi birden fazla sorunun yanıtı araştırılmaktadır. Psikoz, kişilerin gerçeklikle olan bağını yitirmesi sonucunda ortaya çıkmaktadır. Bu durum genellikle farklı zihinsel bozukluklara bağlı olarak gün yüzüne çıkmaktadır. Bir hastalık değil durum olarak tanımlanması gerekmektedir. Psikoz durumunda olan kişiler sanrı ya da halüsinasyon görebilmektedir. Bu durum da tehlikeli sonuçlara neden olabilmektedir. Var olmayan şeyleri görmeleri, duymaları ya da buna göre hareket etmeleri durumu ile de karşılaşılabilir. Gerçekte var olmayan bu durumlara da inanırlar. Bazı psikiyatrik hastalıklar psikoza neden olabilmektedir. Şizofreni ve bipolar bozukluk da bu hastalıklar arasında yer alır. Peki, psikoz çeşitleri nelerdir? Bu durumda hangi tedaviler uygulanmaktadır?

Psikoza neden olabilecek birden fazla rahatsızlık bulunur. Şizofreni psikoza neden olabilen en önemli rahatsızlıklardan bir tanesidir. Bu durumda hastaların sosyal hayatlarının etkilenmesi ve uzun süreli sanrıların ortaya çıkması muhtemeldir. Şiddetli görülen depresyonlar da psikotik durumlara neden olabilir. Bu da farklı çeşitlerden bir tanesidir. Organik psikoz çeşidi de bulunmaktadır. Bu durum da beyin tümörü ve kafa travması gibi nedenlerle ortaya çıkabilmektedir. Madde kullanımı nedeni ile psikotik bozukluklar meydana gelebilir. Uyuşturucu madde ya da alkol kullanımı bu bozukluklara neden olabilir.

Psikoz Belirtileri Nelerdir?

Psikozun ne olduğu ve çeşitlerinden sonra psikoz belirtileri nelerdir sorusunun da cevaplanması gerekmektedir. Depresyon hali, kaygı, şüphe duyma, çok veya az uyumak, sosyal çevreden uzaklaşmak ve de konsantrasyon bozukluğu belirtiler arasında yer almaktadır. Bunun dışında daha ciddi belirtiler ile de karşılaşılabilmektedir. Bu belirtiler arasında da katatoni yani tepkisizlik, halüsinasyon görme, sanrı, intihar düşünceleri, intihar teşebbüsleri ve tehlikeli eylemlerde bulunma bulunmaktadır. Bu belirtilerin görüldüğü ve psikozu destekleyen durumların var olduğu zamanlarda uzmanlardan yardım alınmalıdır. Gerekli muayene sürecinden sonra ise psikoz teşhisi konulabilmektedir.

Psikoz Nasıl Tedavi Edilir?

Tedavi edilebilen bir durum olan psikoz nasıl tedavi edilir? Psikoz tedavi sürecinden birden fazla yönteme ve desteğe başvurulabilmektedir. İlaç kullanımının yanı sıra hastaların durumları terapi ve sosyal destek ile de yürütülebilmektedir. Tedavi süreci de genellikle ayakta tedavi ile sağlanmaktadır. Tedavi sürecinde ilaç kullanımı oldukça önemlidir. Bu süreçte hastalara antipsikotik ilaçlar verilmektedir. Bu ilaçlar da hastaların halüsinasyonlarının ve de sanrılarının azalmasını sağlamaktadır. Bu şekilde de hastalar daha rahat ve doğru düşünebilmekte, gerçeğe bağlı kalabilmektedir. Antipsikotik ilaçlar enjeksiyon yolu ya da ağız yolu ile alınabilmektedir. Kullanılan ilaç dozları hastaların durumuna göre de değişebilmektedir. Psikoz belirtileri kısa süre içerisinde ortadan kaldırılabildiği gibi farklı nedenlerle ortaya çıkan psikotik durumlar kısa sürede tedavi edilmeyebilir. Örneğin şizofreninin neden olduğu psikotik durumların kısa süre içerisinde ortadan kaldırılması mümkün değildir. Bu nedenle uzun süreli tedavilere ihtiyaç duyulabilir.