Serotonin Hormonu (Mutluluk Hormonu) Nedir?

Serotonin, ruh halini ve davranışı etkileyen bir kimyasaldır. Yeterince salgılandığında insan davranışlarına ve ruh haline olumlu etki yapar. Mutluluk hormonu olarak da bilinen serotonin, tıbbi terimlerle 5-hidroksitriptamin (5HT) olarak bilinir. Beyin yeterince üretmezse, depresyon ve anksiyete gibi birçok ruhsal soruna neden olabilir. Serotonin eksikliğinin tedavisi için, öncelikle serotonin üretimini uyaran antidepresanlar reçete edilir. Düzenli ve dengeli bir diyet, egzersiz, yoga ve meditasyon, beyin tarafından salınan serotonin miktarını doğal olarak artırabilir.

Serotonin Ne İşe Yarar?

Bir nörotransmitter olarak serotonin hormonu, beyindeki mesajları bir bölgeden diğerine aktarır. Serotonin reseptörleri içeren beyin hücrelerinin bolluğu nedeniyle, bu hormonun seviyelerinin psikolojik süreçleri ve işlevleri düzenlemede etkili olduğuna inanılmaktadır. Başka bir deyişle, yaklaşık 40 milyon beyin hücresinin çoğu, serotonin düzeylerinden doğrudan veya dolaylı olarak etkilenir. Bunlar ruh hali, arzu, cinsel işlev, iştah, uyku, hafıza, öğrenme, vücut ısısı ve belirli sosyal davranışlarla ilgili hücreleri içerir. Vücudun geri kalanında, bu nörotransmitter kardiyovasküler, kas ve endokrin sistemler dahil olmak üzere birçok işlevi etkiler.

Serotonin Eksikliği Nedir?

Depresyon genel olarak serotonin hormonu eksikliği ile ilişkilidir. Bu açıdan antidepresanlar, obezite ve Parkinson hastalığına neden olabilen serotonin eksikliğini tedavi etmek için kullanılır. Bu eksiklik hafıza kaybına ve obeziteye yol açabilir. Sık migren, kronik baş ağrıları, iştahsızlıktan kaynaklanan yeme bozuklukları, insülin direnci, serotonin eksikliği gibi diğer sağlık sorunlarına neden olabilir. Buna ek olarak, bazı araştırmalar, kalp hastalığı riski yüksek olan kişilerin kanında az miktarda serotonin bulmuştur.

Serotonin ve Psikolojik Hastalıklar

Bir kişinin ruh halini, kaygısını ve mutluluğunu etkileyen serotonin, başta depresyon olmak üzere psikolojik sorunlarla ilişkilendirilmiştir. Bununla birlikte, depresyonun düşük serotonin seviyelerine mi yoksa düşük serotonin seviyelerinin mi depresyona neden olduğu belirsizliğini korumaktadır. Ayrıca şizofreni, anksiyete bozuklukları, panik bozuklukları, OKB gibi psikiyatrik bozukluklar, migren ve obezite gibi hastalıklar da serotonin ile ilişkilidir.

Serotonin Nasıl Arttırılır?

Serotonin hormonu artırmak için iki yol vardır. İlk olarak, kısa zincirli yağ asitleri üreten iyi bakterileri desteklemek için diyetinize prebiyotik gıdalar ekleyebilirsiniz. Bağırsak mikrobiyomu için iyi olan yiyecekler elma, turunçgiller, mantar, yulaf, pancar, kızılcık, soğan çilek, sarımsak, çavdar ahududu, tatlı patates ve baklagillerdir. Ayrıca güneşten faydalanırken D vitamini takviyesi yapmak, gün boyu egzersiz yapmak ve en önemlisi hayatınızdan stresi uzaklaştırarak ve kendinize iyi bir hobi ile zaman ayırarak stresiniz artacaktır. Buna ek olarak bir doktor gözetiminde antidepresan almak serotonin seviyelerini azaltabilir. Antidepresanlar, mevcut serotoninin sinir hücreleri arasındaki hareketini bloke ederek serotonin seviyelerini artırmayı ve böylece depresyon semptomlarını azaltmayı amaçlar. Ancak farklı tipteki antidepresanların farklı etkileri olabilir ve doktor kontrolünde kullanılmalıdır. Bu sayede serotonin seviyesini arttırmak daha güvenli olur.