Temizlik Takıntısı Nedir?

Temizlik takıntısı nedir ya da temizlik takıntısı neden olur gibi soruların yanıtları araştırılmaktadır. Temizlik takıntısı, obsesif kompulsif bozukluk nedeni ile ortaya çıkan bir durumdur. Oldukça rahatsızlık veren bir durum olan temizlik takıntısı genellikle obsesif kompulsif bozukluğu bulunan hastalarda görülmektedir. Bu durumda kişi davranışının gereksiz olduğunu bildiği halde sürdürmeye devam etmektedir. Kapı kilidinin defalarca kontrol edilmesi, ellerin birden fazla kez yıkanması ve bu eylemlerin bir sebebe bağlanması bu rahatsızlığa örnek gösterilebilir. Temizlik takıntısı olan kişiler yaşadığı alanları, kendilerini ve çevrelerindeki kişileri daima temiz, düzenli tutmaya çalışmaktadır. Genellikle belirtiler el ve beden temizliği ile görülse de yaşam alanlarının, evlerin temizliği de yine belirtiler arasındadır. El ve bedenin temizliği için birden fazla kez yıkama gerçekleştirilir. Temizlik takıntısı olan kişiler ellerin yalnızca bir kez yıkamaz. Birden fazla kez yıkar ve bu durumu kontrol edemez. Bunun dışında uzun süreler banyo yapabilir. Evlerin temizliğinde de yine aynı durum söz konusudur. Derinlemesine, köşe bucak olarak adlandırılabilecek bir temizlik yapsalar dahi temizliğe devam edebilmektedirler.

Temizlik Takıntısı Belirtileri Nedir?

Temizlik takıntısı belirtileri nedir sorusunun yanıtı da merak edilebilmektedir. Temizlik takıntısı olan kişilerin birden fazla takıldığı konu vardır. Örneğin eve girer girmez kıyafetlerin değiştirilmesi, dışarıda giyilen kıyafetlerle evde vakit geçirmemek veya dışarıdan gelir gelmez banyo yapmak sık karşılaşılan eylemlerdir. Temizlik takıntısı bulunan kişiler bu eylemleri yalnızca kendileri gerçekleştirmez. Evde yaşayan diğer kişilerin de bunları yapmasını bekler, bunları yapmaları için zorlayıcı bir tutum sergileyebilir. Bunun dışında temizlik sırasında tekrar eden eylemler de belirtiler arasında görülmektedir. Bu konuya da örnek vermek gerekirse çamaşırların ya da bulaşıkların defalarca yıkanması ile karşılaşılabilir. Bu yıkamalar sırasında yoğun temizleyicilerin kullanılması da yine karşılaşılabilecek belirtiler arasında yer alır.

Temizlik Takıntısının Sebebi Nedir?

Temizlik hastalığı ya da temizlik takıntısının birden fazla nedeni olabilmektedir. Nedenlerin başında psikolojik rahatsızlıklar yer alır. Farklı hastalıklar nedeni ile temizliğe olan takıntı ortaya çıkabilir. Bunun dışında yaşanan travmatik olaylar, suçluluk ve yalnızlık gibi duygu durumlarının temizlik takıntısına neden olması da mümkündür. Beyin kimyasında görülen değişimler de yine takıntıya neden olabilen diğer bir konudur. Çocukluk döneminde rol model olarak görülen kişilerin temizlik takıntısının bulunması da bu rahatsızlığa sahip olmaya neden olan diğer bir durumdur.

Temizlik Takıntısı Tedavi Edilir Mi?

Temizlik takıntılarının belirli tedaviler kullanılarak tedavi edilmesi mümkündür. Özellikle kısa sürede konulan teşhisler için uygulanan tedavilerden sonuç alınabilmektedir. Yani takıntısının var olma süresine göre tedavi süreci ve şekli değişebilmektedir. Temizlik takıntısı için uygulanan tedavilerde ilaç tedavi uygulanabilmektedir. Bunun dışında psikoterapi ile ilaç tedavisi desteklenebilmektedir. Hastalığın seyri ve hastalara göre de tedavi süreci doğru şekilde yürütülmektedir.